4. Se dagens ljus

Idag tänkte jag berätta om ljus, för ljus är det viktigaste av allt inom fotografi.


Jag tänkte i huvudsak fokusera på det här med "bra" och "dåligt" ljus. En vanlig missuppfattning är att bra ljus skulle vara mitt på dagen en solig dag utan ett moln på himlen, så är dock inte fallet.

 

Jag brukar råda folk om att gå ut och fota då solen nyss gått upp, eller snart ska gå ner, för då brukar ljuset vara helt okej. Det kan även vara bra ljus så solens strålar sipprar in mellan molnen eller liknande.

Dåligt ljus brukar förekomma mitt på dagen (särskilt på sommaren) när solen står som högst på himlen. Det är, logiskt nog, inte heller särskilt bra ljus när det är helt mulet och inget solsken alls ute.

Det här är endast riktlinjer, det går absolut att få helt okej bilder även i "dåligt" ljus om man sammarbetar med sin kamera (och bildbehandlingsprogram). Ibland kan man fota i helt fel ljus, och få ganska spännande bilder.

 

Det bästa är att fota ofta, och märka när det är bra och dåliga ljusförhållanden i ens eget tycke.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Jag är en tjej född 1992 som studerar molekylärbiologi på Uppsala Universitet.
En dag för länge sedan fick jag en kamera i mina händer och insåg att jag tyckte om att fotografera. En regnig dag 7 år senare skapade jag mig en fotoblogg; här är den.
Jag fotograferar med en Nikon D5100.
----------------------------