1. Med förgrunden som bakgrund

Detta är första delen i min julkalender och alla sitter med spänning och väntar på att få veta vad som komma skall. Nu är väntan över, och vi ska prata om att ha... bakgrunden framför motivet. 
 
När jag fotograferar, brukar jag i ganska många fall fotografera med blad, gräs eller dylikt mellan kameran och det jag fotograferar. Detta kan bli både otroligt märkligt, och rätt bra, beroende på hur man gör. 
 
Att tänka på:
1. Ha något framför med hål eller springor i, du måste kunna se motivet i springorna. (t ex en buske, inte en.. fotboll)
2. Om du kan, ha stor bländaröppning (litet bländartal).
3. Börja en bit ifrån, och kom sedan successivt närmare och närmare motivet. 
4. Ta många bilder, risken att du får skärpa på fel plats med saker framför är ganska stor.
 
 
Några andra exempel där jag använt samma sätt att fotografera på:
 
Nikon 85 mm f/3.8
 
Alla bilder på bloggen är skyddade med upphovsrättslagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Jag är en tjej född 1992 som studerar molekylärbiologi på Uppsala Universitet.
En dag för länge sedan fick jag en kamera i mina händer och insåg att jag tyckte om att fotografera. En regnig dag 7 år senare skapade jag mig en fotoblogg; här är den.
Jag fotograferar med en Nikon D5100.
----------------------------