3. Mycket eller lite i skärpa (Bländare)

Många nybörjare med systemkameror funderar över "Hur får man en oskarp bakgrund?". Svaret på denna fråga är "Man ställer in bländaren". Följdfrågorna är ganska självklara; Vad är bländaren och var ställer man in den? Dessa tänkte jag försöka besvara i dagens inlägg.

 

Bländaren är den öppning som släpper in ljus. En stor öppning släpper in mycket ljus, en liten öppning släpper in lite ljus. Det här kan vara bra att tänka på om man vill fota en dag då ljuset inte är så bra.

 

Nu kommer vi till det röriga.
En stor öppning (stor bländare) har ett litet bländartal, t ex 4.
En liten öppning (liten bländare) har ett stort bländartal, t ex 20.

 

Nu till hur man får en oskarp bakgrund:
Om du fotograferar med ett litet bländartal blir en liten del av bilden i skärpa. (Oskarp bakgrund!)
Om du fotograferar med ett stort bländartal blir en stor del av bilden i skärpa.

Sammanfattningsvis:
Vill du ha en bild där en mindre del av bilden är i skärpa - Välj ett litet bländartal
Vill du ha en bild där allt i bilden är i skärpa - Välj ett stort bländartal
Vill du ha en bild där med något mellanting - Välj ett bländartal någonstans mittemellan (t ex 12)

 

Hur ställer man då in bländaren?

Om du vill komma till läget där du kan justera bländaren väljer du (oftast) A eller Av (beroende på kameramärke) på ratten på kamerans ovansida (bilden nedan är min Nikon D5000).

 

För att ändra bländartalet skruvar du på ratten som brukar finnas på kamerans baksida eller vid avtryckaren (exakt plats kan variera, men den brukar inte vara så svår att hitta, testa!).

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Jag är en tjej född 1992 som studerar molekylärbiologi på Uppsala Universitet.
En dag för länge sedan fick jag en kamera i mina händer och insåg att jag tyckte om att fotografera. En regnig dag 7 år senare skapade jag mig en fotoblogg; här är den.
Jag fotograferar med en Nikon D5100.
----------------------------