7. Allt är inte svart eller vitt

Svartvita bilder kan vara otroligt snygga, och vissa bilder passar otroligt bra i gråskala. Hur vet man vilka bilder som passar i svartvitt? Jo, man testar! Men jag tänkte idag ge några tips på hur vilka bilder som ofta gör sig bra i gråskala, och vilka som brukar bli ganska platta och tråkiga. 
 
Bilder som gör sig bra i gråskala har ofta ganska mycket kontrast i ljushet emellan motivet och bakgrunden. I många fall ser man en konstrast i färger, men egentligen inte så mycket i övrigt. En röd blomma mot en grön bakgrund ger stor kontrast i färg, men det är viss risk att bilden blir förbannat tråkigt i gråskala, eftersom den bara blir just... grå.
 
Nedan följer ett exempel på en bild där färgerna ger konstrast snarare än ljuset.
 
Nu tänkte jag även visa ett par bilder som gör sig rätt bra i svartvitt.
 
Som vanligt är det här bara mina personliga tips, och även bilder med mindre skillnader i ljus kan bli bra i svartvitt, undantag finns det alltid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Jag är en tjej född 1992 som studerar molekylärbiologi på Uppsala Universitet.
En dag för länge sedan fick jag en kamera i mina händer och insåg att jag tyckte om att fotografera. En regnig dag 7 år senare skapade jag mig en fotoblogg; här är den.
Jag fotograferar med en Nikon D5100.
----------------------------