6. Att fånga ett ögonblick (Slutartid)

En annan inställning som är vettig att lära sig när man ska handskas med en systemkamera är slutartid.

Slutartid är den tid som ljuset släpps in i kameran, och då även under den tid som bilden tas.

 

Om ljuset släpps in under långt tid blir bilden ljusare, om ljus släpps in under kort tid blir bilden mörkare.

Har man en lång slutartid tas bilden under en lång tid, och du får rörelseoskärpa. Med en kort slutartid kan man fånga en viss rörelse.

 

Varför vill man ändra slutartiden?

Man kan antingen göra bilder ljusare eller mörkare genom att ändra slutartiden. 

Men det finns även en hel del spännande saker att fota med kort och lång slutartid (med lång slutartid är stativ bra att ha, då det brukar vara svårt att hålla kameran still en längre tid).

 

Slutartid brukar anges exempelvis 1/300 (trehundradelars sekund) eller 1" (en sekund).  På bilden nedan är slutartiden en trettondel av en sekund.

Hur ställer man in slutartid?

Ställ ratten på S eller Tv (beroende på kameramärke).

Vrid på ratten på kamerans baksida eller ovansida (varierar, du lär hitta den, gör du inte det kan du kontakta mig så kan jag guida dig).


Kommentarer
Postat av: Annika

Hej! Hittade hit från Carolas blogg. Vilken jättefin sida du har, och så mkt matnyttigt sedan.
Jättekul att du skriver så mkt om foto. Jag har en del att lära där. Kommer absolut att bokmärka dig. Återkommer.
Hälsar Annika i Washington DC

2012-12-06 @ 22:14:41
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Jag är en tjej född 1992 som studerar molekylärbiologi på Uppsala Universitet.
En dag för länge sedan fick jag en kamera i mina händer och insåg att jag tyckte om att fotografera. En regnig dag 7 år senare skapade jag mig en fotoblogg; här är den.
Jag fotograferar med en Nikon D5100.
----------------------------